• Manel Caballero

La importància del personal per a que una empresa funcioni

Allò fonamental en la selecció de personal a les organitzacions.


La selecció del personal de la majoria d'empreses comença per la definició de tasques a realitzar pel personal, els perfils de lloc de treball, els requisits imprescindibles a complir en quant a formació i experiència,... Tot això està molt bé, però a l'hora de la veritat, el que de veritat aporta valor a les organitzacions, son les bones persones, i aquesta part, a l'hora de seleccionar personal, moltes vegades no es tinguda del tot en compte.



Les empreses, per a créixer i funcionar bé, necessiten bons equips formats per bones persones.




Sé que això sona de vegades cursi i ensucrat, però la meva experiència professional al llarg de quasi vint anys en el mon dels recursos humans, cada cop més em reforça en la meva idea (insiteixo) de que les empreses, per a créixer y funcionar bé, necessiten bons equips formats per bones persones.


Perquè que les peces encaixin, és una tasca complexa que moltes vegades tarda anys en aconseguir-se, perquè les persones canviem, evolucionem, ens transformem, creixem, millorem, fem anys, empitjorem, canviem d'humor,... Hi ha tants factors que influiran en el nostre caràcter i en la nostra manera de funcionar que és inevitable que això afecti també a la nostra vida professional.


Si a tot això, li sumem la pròpia evolució de les organitzacions, el combinat pot arribar a ser explosiu. No hi ha receptes màgiques, però la única cosa que segur ens pot facilitar les adaptacions i els encaixos, és que els qui treballin amb nosaltres siguin bones persones.


En el procés de selecció és molt important valorar les actituds alhora que les aptituds. De fet, les primeres son les que el candidat o candidata ens pot oferir des d'un primer moment i, les segones, es poden obtenir a posteriori amb formació. Això no significa que la citada formació i, per suposat, l'experiència en el lloc de treball no siguin importants a l'hora de contractar un candidat o candidata, però no han de ser el pilar en el que es fonamenta la decisió de l'empresa, deixant en un segon pla la resta de virtuts de la persona.


L'adaptabilitat, l'empatia, la facilitat de comunicació, la diplomàcia, la bona educació,... aquestes son les qualitats que han de tenir major valoració a l'hora de seleccionar un candidat o candidata. La formació s'obté i l'experiència s'adquireix, la resta, com l'elegància, es té, o no es té...


I què passa un cop ja hem contractat el treballador o treballadora?


Doncs passa que cal seguir alimentant les bones qualitats que ens ha mostrat i que ens han fet decantar-nos per ell o ella. Contribuir a generar un bon ambient de treball des de l'organització és fonamental per a aconseguir que les virtuts dels nostres col·laboradors i col·laboradores creixin i no desapareguin. Això no sempre és fàcil i, de nou, torno a dir, no existeix una fórmula màgica per a aconseguir-ho, però està a les nostres mans treballar per assolir-ho.